Ulkolämpöanturin vaihto

Range Rover P-38 UKK / Range Rover P-38 FAQ

Valvojat: armas, Mericsson, andlover, -NewJuhani-

Vastaa Viestiin
Avatar
AVRO
Viestit: 1172
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Ulkolämpöanturin vaihto

Viesti Kirjoittaja AVRO » 11 Maalis 2018, 15:39

Ulkolämpöanturin hajoaminen sekoittaa lämmityslaitteen toiminnan, anturin näyttäessä omiaan ei lämmityslaitteen ecu anna kunnolla lämpöä kabiiniin. Varsinkin kylmillä keleillä ulkolämpöanturin näyttäessä reilusti plussaa pitää auton mukavan viileänä ellei lämpötilapyyntö ole HI-asennossa. Moinenhan ei ole suotavaa kun lämmityslaite on muuten varsin miellyttävä toiminnaltaan.
Anturi on vanhemmissa P38 veheksissä hölmösti ilmanottoröörissä kuskinpuolella, jossain vuosimallissa (98-> ?) se vaihtunee keulille ja on siihen käsittääkseni joku modikittikin olemassa. Mutta nyt ajatellaan sitä röörissä olevaa anturia.

Vaihto näyttää aluksi ikävältä kun perusbrittiläiseen tapaan anturi tipahtaa sinne puhaltimeen jos sen pyöräyttää jalkatilan puolelta irti. Kabiinin sisäpuolelle se ei reiästään mahdu asennuskauluksensa kanssa. Puhaltimen irroitus ei ole kovin nopea homma näissä, eikä myöskään sen raitisilmasuodattimen kotelon purkaminen ulkopuolelta, eikä käsi mahdu suodattimen luukusta.

Hätä ei ole kädessä kun hetken luurauksen jälkeen selkiää että anturin saa irti kauluksestaan. Raitisilmasuodatin pois, luukusta pitkällä meisselillä painaa anturipiikin juuressa olevaa muoviklipsiä jolloin anturin saa painettua/vedettyä kauluksesta jalkatilanpuolelle. Johtoliitin on hyvä pitää kiinni koska se estää anturin putoamisen puhallinkotelon pohjalle jos käy joku kämmi.
Toki se jalkatilan potkumuovi pitää ensin poistaa, ja ainakin ite otin sen puhaltimelta lähtevän ilmaröörin pois. Katsellen murheellisena kun murentuneet vaahtomuovitiivisteet tipahtelivat lattialle. :?

Anturin vaihto näytti palauttavan lämmityslaitteen toiminnan normaaliksi. Tässä kun anturi oli hajonnut niinpäin että sen näyttämä hiipi päiväpäivältä korkeammalle, mm. -20c lämpötilassa kylmälähdössä se näytti +9c, nyt vaihtohetkellä +3c lämpötilassa näyttö oli 47c.
Kaikkein tarkin tämä ei ole muutenkaan, varmaan sijoituksensa vuoksi mutta kyllä se yleensä 2-3 asteen tarkuudella on näyttänyt.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1172
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ulkolämpöanturin vaihto

Viesti Kirjoittaja AVRO » 11 Maalis 2018, 15:47

Kuva unohtu. Splendid.
IMG_20180311_143626.jpg
IMG_20180311_143626.jpg (84.5 KiB) Katsottu 1031 kertaa
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover P-38 (1994 - 2002)”