ABS-jarrut (GA->)

Range Rover Classic vm. -70 - -94 UKK / Range Rover Classic ym. -70 - -94 FAQ

Valvoja: Mericsson

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

ABS-jarrut (GA->)

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 15 Heinä 2010, 19:41

Range Roveriin tuli valinnaisvarusteeksi ABS-jarrut mallivuodesta -90 (GA). Sen ja ei-ABS-mallin välillä on eroja paitsi varsinaisessa jarrujärjestelmässä myös etuakselissa olkatappikoteloista ("etukuula") ulospäin.

ABS-järjestelmän vikat pystyy selvittämään ECU:n oman diagnostiikan ja yleismittarin avulla. Ellei järjestelmästä löydy vikakoodeja, mutta ABS-merkkivalo palaa on syynä joku seuraavista:
  1. Järjestelmä ei saa syöttöjännitettä (sulake, rele tai johdotus) tai maata.
  2. Jarrupaine on riittämätön.
  3. Painekytkin on viallinen.
  4. Merkkivalon rele on viallinen.
  5. Akun jännite on liian matala.
  6. ABS:n ECU on viallinen tai se ei ole kytketty.
Vikakoodit puretaan tekemällä ensin ABS:n merkkivalon vilkkumiseen perustuvat testit ja sen jälkeen tarvittaessa yleismittarilla. Merkkivalon koodit puretaan seuraavasti:
  1. Kytke käyntivirta pois avaimella.
  2. Avaa kuljettajan penkin alustan sivulla oleva luukku ja vedä esiin sininen diagnostiikkapistoke.
  3. Irrrota ABS:n varoitusvalon rele (vasemmanpuolinen pariton kolmesta releestä).
  4. Kytke käyntivirta. ABS:n merkkivalo syttyy.
  5. Laita hyppylanka diagnostiikkapistokkeen musta/pinkki-johtimen ja mustan johtimien väliin.
  6. Tarkkaile merkkivaloa, alkuvaiheessa näkyy seuraavaa:
    • Tauko 2.5 s
    • Valo palaa 2.5 s (pitkä)
    • Tauko 2.5 s
    • Valo palaa 0.5 s (lyhyt)
  7. Vikakoodin ensimmäinen osa:
    • Tauko 2.5 s
    • Sarja lyhyitä valon palamisia. Laske vilkahdukset ennen seuraavaa pitkää taukoa. Vilkahdusten lukumäärä on koodin ensimmäinen numero.
  8. Vikakoodin toinen osa:
    • Tauko 2.5 s
    • Sarja lyhyitä valon palamisia. Laske vilkahdukset ennen seuraavaa pitkää taukoa. Vilkahdusten lukumäärä on koodin toinen numero.
  9. Koodi toistuu tarkistamista varten niin kauan kunnes hyppylanka irrotetaan. Irrottaminen nollaa koodin.
  10. Muistissa voi olla useita koodeja. Kytke hyppylanka uudelleen ja seuraava koodi näytetään samalla tavoin kuin ensimäinenkin. Hyppylangan irrottaminen nollaa jälleen sen.
  11. Kun erittäin pitkä 7.5 s tauko esiintyy on kaikki viat nollattu.
  12. Laita ABS:n merkkivalon rele takaisin. Luukun voi jättää poiskin :)
Vikakoodit ovat:
  • 2-6 Jarruvalokytkin
    Tarkista jarruvalokytkin ja sulake A5

    2-7 ECU:lla jatkuva jännite (vaikka käyntivirta on kytketty pois)
    Tarkista yleismittarilla.

    2-8 ABS:n solenoidille ëi tule jännitettä
    Tarkista yleismittarilla.

    2-12 OE sensorin ilmaväli lian suuri
    2-13 TV sensorin ilmaväli liian suuri
    2-14 EV sensorin ilmaväli liian suuri
    2-15 TO sensorin ilmaväli liian suuri
    Aseta sensori kevyesti naputtamalla pohjaan.

    3-0 EO inlet valve
    3-1 EO outlet valve
    3-2 EV inlet valve
    3-3 EV outlet valve
    3-4 TO inlet valve
    3-5 TO outlet valve
    3-6 TV inlet valve
    3-7 TV outlet valve
    3-8 inlet isolating
    3-9 outlet isolating
    Virtakatkos boosterissa, ECU:ssa tai niiden välisessä johdotuksessa.

    4-0 EO inlet valve
    4-1 EO outlet valve
    4-2 EV inlet valve
    4-3 EV outlet valve
    4-4 TO inlet valve
    4-5 TO outlet valve
    4-6 TV inlet valve
    4-7 TV outlet valve
    4-8 inlet isolating
    4-9 outlet isolating
    Maavuoto boosterissa, ECU:ssa tai niiden välisessä johdotuksessa.

    4-12 OE sensorin johto poikki tai sensori viallinen
    4-13 TV sensorin johto poikki tai sensori viallinen
    4-14 EV sensorin johto poikki tai sensori viallinen
    4-15 TO sensorin johto poikki tai sensori viallinen
    Tarkista vastua yleismittarilla

    5-0 EO inlet valve
    5-1 EO outlet valve
    5-2 EV inlet valve
    5-3 EV outlet valve
    5-4 TO inlet valve
    5-5 TO outlet valve
    5-6 TV inlet valve
    5-7 TV outlet valve
    5-8 inlet isolating
    5-9 outlet isolating
    Oikosulku 12 V jännitteeseen boosterissa, ECU:ssa tai niiden välisessä johdotuksessa.

    5-12 OE sensorin signaali ei ole jatkuva
    5-13 TV sensorin signaali ei ole jatkuva
    5-14 EV sensorin signaali ei ole jatkuva
    5-15 TO sensorin signaali ei ole jatkuva
    Tarkista johdotus yleismittarilla samalla johtoa taivutttaen eri kohdista.

    6-0 EO inlet valve
    6-1 EO outlet valve
    6-2 EV inlet valve
    6-3 EV outlet valve
    6-4 TO inlet valve
    6-5 TO outlet valve
    6-6 TV inlet valve
    6-7 TV outlet valve
    6-8 inlet isolating
    6-9 outlet isolating
    Sisäinen oikosulku eri johtimien välillä boosterissa, ECU:ssa tai niiden välisessä johdotuksessa. Vikakoodi näkyy molempien oikosulussa olevien johtimien kohdalla.

    6-12 OE sensorin signaali puuttuu
    6-13 TV sensorin signaali puuttuu
    6-14 EV sensorin signaali puuttuu
    6-15 TO sensorin signaali puuttuu
    Tarkista ilmaväli, anturirengas ja pyöränlaakeri.
:roll:
"Matka Land Roverilla on aina seikkailu!"
RY 1029 - www.offroadpaja.fi

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 08 Huhti 2011, 10:45

Koska ABS-jarrut olivat lisävaruste ne voi poistaa autosta kunhan järjestelmä saatetaan ei-ABS-jarrullista vastaavaan kokoonpanoon. Koska ABS-jarrut luetaan auton turvavarusteisiin tarvitaan toimenpiteeseen kuitenkin maahantuojan todistus. Tosin useissa autoissa noita ei ole merkitty otteeseen joten silloin todistustakaan ei tarvita.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover Classic (1970 - 1994)”