Keskitasauspyörästön lukosta

Range Rover Classic vm. -70 - -94 UKK / Range Rover Classic ym. -70 - -94 FAQ

Valvojat: armas, Mericsson, andlover, -NewJuhani-

Vastaa Viestiin
Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Keskitasauspyörästön lukosta

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 13 Touko 2009, 20:08

Range Roverin jatkuva neliveto on toteutettu jakovaihteiston ulostuloakselilla olevalla tasauspyörästöllä, jolla etu- ja takakardaanien vääntömomentti tasataan samansuuruisiksi. Samalla se sallii kardaanien vapaasti hakea tasapainon toteuttava pyörimisnopeus. Tätä jakolaatikossa olevaa tasauspyörästöä kutsutaan yleensä keskitasauspyörästöksi.

Seuraavat versiot löytyvät:
  • LT95 Suffix A - Kitkalukollinen keskitasauspyörästö, jossa myös mekaaninen lukitus
    LT95 Suffix B ... 1984 - Avoin keskitasauspyörästö mekaanisella lukituksella
    LT230 1985 ... 1989 - Avoin keskitasauspyörästö mekaanisella lukituksella
    Borg Warner 1990-> - Viskolukollinen planeettakeskitasauspyörästö
Kun keskitasauspyörästössä on mekaaninen lukitus se voidaan kytkeä vaihteesta, jakovaihteiston alueesta tai ajonopeudesta riippumatta aina päälle, kunhan mikään renkaista ei luista kytkentähetkellä. Keskilukolle on merkkivalo, joka indikoi kytkentähaarukkaa (ei vivun tai katkaisijan asentoa). Lukon kytkeytyminen saattaa kestää hetken. Lukko vapautuu joskus huonosti, mutta sitä voi auttaa kevyesti jarruttamalla, kaasulla pumppaamalla tai ajamalla S-mutkia.

Käyttövivut ovat hiukan erilaiset:
  • LT95 - Alipainekatkaisija
    LT230 - Mekanisen vivun sivuliike kuljettajaan päin tai sähkökatkaisija
    Borg Warner - Viskolukko on täysautomaattinen, sitä ei erikseen voi kytkeä pois eikä päälle
:roll:
"Matka Land Roverilla on aina seikkailu!"
RY 1029 - www.offroadpaja.fi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover Classic (1970 - 1994)”