V8 kestävä kannentiiviste

Rover henkilöautokeskustelua / Talk about Rover cars
kokkolanpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1460
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika »

Onhan Sd1 siä ollut tuplaturboina Suomessa sillon kun Suomi oli vielä Suomi ilman EU lakeja.. Laatuvaunun pojillakin ollut 1kpl ainakin.. Janspeedin tekeleitä.. Yhtään ei taida olla ajossa ahtimilla enään.. Sd1 taitaa olla tehokkain lähtökohta kunnon roverina josta voi saada vitesseen verraten otettua reipas 220hv..
Timo.
Juha Y-K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Loka 2016, 18:50

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Juha Y-K »

Taitaa alusta olla SD1 :ssä parempi tuota kiihdyttelyä varten, sehän on jäykällä akselilla. Sierran heiluriperän kanssa ainakin on ollut ongelmia hyvällä pidolla. Vähän helpotti kun siirryin Jericon suorakytkentä loodasta mersun automaattiin, lähdöt vakio turbiinilla aikalailla pehmempiä. Tarkoitus on kyllä saada kunnon turbiini, ovat vain kunnolliset niin pirun tyyriitä ei tahdo malttaa ostaa.
Juha Y-K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Loka 2016, 18:50

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Juha Y-K »

Nyt on ajeltu muutama tankillinen etanolilla ja ei ainakaan vielä mitään ongelmia kannentiivisteen kanssa, liekkirenkaat ilmeisesti tekivät tehtävänsä . Ahtopaine aika maltillinen 1.1 bar noilla ahdoilla teoriassa lähennellään kuuttasataa hevosvoimaa . Etanoliin siirryin nakutus vaaran, takia kympin puristukset on bensalle vähän liikaa. Etanolista ei mitään huonoa sanottavaa , tietysti piti ostaa isommat suuttimet mutta ei muuta . Tulpat kestää todella hyvin ei pimene vaikka seos olisi hirmu rikas .
kokkolanpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1460
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika »

No dyno kertoo totuuden ni loppuu arvuuttelu.
Timo.
Juha Y-K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Loka 2016, 18:50

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Juha Y-K »

Niinpä kone olis nyt varmaan siinä kunnossa että vois käydä dynossa. Loodan kanssa on vielä sellainen ongelma
kun kiihdyttää rajusti menee vikatilaan, lukitsee nelos tai vitosvaihteen silmään. Ilmoittaa nopeusvirheestä loodan sisällä,
vaatii kuulemma ulkopuolisen kierros/ nopeusanturin asennuksen. Normaali ajossa toimii normaalisti.
kokkolanpoika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1460
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika »

Joko kone dynotettu?
Timo.
Juha Y-K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Loka 2016, 18:50

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Juha Y-K »

Eipä mitää. Syksyllä selkä paskaksi ja leikkaukseen joten ajelut jäi siihen . Joten talven aikana kevyitä sähkö hommia
konetilassa. Pakolämmöt joka pakokanavaan , pyörintänopeus antureita nopeuden mittaamiseen sekä
paineilmalla toimiva ahtopaineen ohjaus. Ongelmia aiheutti
MS3X boksin rinnalle tullut CAN-väylällä toimiva erillinen paketti, jota ei hyvistä ohjeista huolimatta meinannut
saada toimimaan . Mutta nyt toimii hyvin ja ylimääräisiä mittaus mahdollisuuksia riittävästi. Nyt olis tarkoitus päästä
kelien lämmettyä tielle / radalle testaamaan onko vaihteiston nopeusanturi ongelma poistunut , kardaanille asennetun ulkopuolisen
nopeusanturin myötä.
Juha Y-K
Jäsen
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Loka 2016, 18:50

Re: V8 kestävä kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Juha Y-K »

Vihdoin päästiin dynamometriin , ei mennyt ihan odotetusti. Alku oli lupaava ajettiin polttoaine karttoja kierrosluku alueittain tunnin verran. Mutta sitten alkoivat lämpöongelmat. Takapäähän asennettiin toinen syyläri sekä sähköpumppu syksyllä . Ohjaus tietokoneelta lämpöjen mukaan joka
oli virhe. Pumput kytketty sarjaan eli alavesiletku sähköpumppuun takasyyläriin paluu omaan pumppuun siitä moottoriin. Sähköpumpun läpi virtasi vettä todella hiljaa kun se ei pyörinyt , oma pumppu varmaan kavitoi suuremmilla kierroksilla. Autolla oli kyllä ajettu muutaman kymmenen kilometrin
reissuja mutta pienillä kierroksilla jolloin ei mitään ongelmia. Dynossa ongelmien alettua ei auttanut vaikka sähköpumppu pyöri koko ajan, ilmaa ei saatu kuumasta moottorista pois millää. Meinattiin jo lopettaa ilman tehomittausta mutta ajettiin jäähdyttelyn jälkeen yksi veto 0.4 bar paineilla.
Dyno käppyrä varsin kummallinen kuvaa en saanut laitan numeroita
rpm vääntö N-m teho Hp
2500 560 198
3000 575 245
3500 588.2 max 290
4000 565 320
4500 545 343
4750 522.5 348.7 max
5000 495 346
5500 450 320
5800 350 275
Melkein kun diisseli, en tiedä miten bensa autosta saa tuollaisen käppyrän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Rover”