Kardaanin tukilaakerit

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[flash] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Kardaanin tukilaakerit

Re: Kardaanin tukilaakerit

Kirjoittaja series3kalle » 30 Maalis 2019, 23:04

Hyvää rasva-nippelitietoa...😀

Re: Kardaanin tukilaakerit

Kirjoittaja kokkolanpoika » 30 Maalis 2019, 17:56

Yleensä noi tukilaakerit kolahtaa kun vaihtaa vaihetta. Tai moottorijarrutuksessa/kiihytyksessä. Vian voi todeta myös jos kädellä vetää vähä kardaanista alaspäin. Jos miedolla voimalla laakeri pohjaa ni osat vaihtokunnossa.
Just vaihoin yhteen friikkuun noi laakerit ja kardaanin ristikot. Laakerien vaihtoon meni vajaa 2h kun oli boorit ruostuneet jumiin. Ja laakerit piti rälläköidä kun vulkanointikin hajos käteen.

Sit vinkkinä et gkn merkkiset ristikot rasvanipalla varustettuna ei sovi kunnolla friikkuun. KAHA:N myymät U50 nimellä olevat ristikot ei sovi ilman rasvanipan reijän tulppaamista. Mukana tulleet pitkät nipat osuu kardaaniin kun niveltä taittaa millinkään. Jos laittaa lyhyen nipan ni kanta osuu laakerin suojakumeen ikävästi rutaten. Ainut turvallisin vaihtoehto oli laittaa nipan reikiin top ruuvit.

Re: Kardaanin tukilaakerit

Kirjoittaja Z500DE » 19 Heinä 2018, 13:34

Auto piti kääntyessä 2 vaihteella ääntä, itse luulin sitä vetoakselin ääneksi. Ei tullut mieleenkään tukilaakerit ja auton alle ei ollut mahdollisuutta mennä. Katsastusmies totesi vian ja merkitsi sen korjausluetteloon. Tukilaakerien kumit olivat aivan finaalissa.

Re: Kardaanin tukilaakerit

Kirjoittaja sakue » 16 Heinä 2018, 20:56

Mistä päättelit että ao laakerit pitää vaihtaa? piti ääntä?

t. Saku

Kardaanin tukilaakerit

Kirjoittaja Z500DE » 10 Heinä 2018, 21:14

Aloitin tämän topiikin Land Rover puolella, mutta jatketaan Freelander 1&2 otsikon alapuolella. Vaihtotyö on yksinkertainen, kun muistaa merkitä akselin ja nivelet maalitussilla. Varovaisuutta tarvitaan kardaanin irtiotossa, ettei visko saa kolhuja eikä akselit vääntele sitä ylenmääräisesti. Tälläisestä kokemattomalta selfmademaniltä mäni noin 4 tuntia. Samaan syssyyn vaihdoin uudet jarrulevyt ja palat eteen, joka on äärettömän yksinkertainen homma, noin puolituntia per/jarru. Osat tilasin LRDirectistä, on todella hyvä ja nopea palvelu sekä hinnat erittäin edullisia.
PS. Onko muut puhastelleet Kaitsun lisäksi Freelanderin parissa? Toki viisas vie korjaamolle ja käyttää aikansa paremmin.

Ylös